Wow

World of Warcraft (zkráceně WoW) je v počtu přihlášení hráčů za měsíc největší MMORPG počítačová hra. Byla vyvinuta společností Blizzard Entertainment, což je společnost, která vyvinula také předchozí díly celé série Warcraft. WoW byl vydán k desátému výročí sérieWarcraft v roce 2004. Hra drží rekord v Guinnessově knize rekordů za nejpopulárnější MMORPG hru. Na celém světě hru hrálo, ještě před vydáním datadisku Cataclysm, již přes 12 milionů hráčů.

Oficiální server je pouze jeden, ale je na výběr z mnoha realmů. Již při zakládání charakteru přímo ve hře si lze vybrat, na jakém realmu chcete hrát. Vybírat si lze i podle mluvy hráčů (např Německo, Rusko apod.). Blizzard realmy sice nemají českou podporu, ale existují realmy s početnou českou a slovenskou komunitou.

Hra WoW byla inspirována japonskými RPG hrami, mezi které patří hlavně Final Fantasy. WoW, na rozdíl od všech svých předchůdců, není hra typu RTS, ale jde o žánr MMORPG. Ve hře se vaše postava pohybuje v rozlehlém virtuálním světě, setkává se,plní ukoly, baví se a bojuje s jinými hráči, ale také s tzv. NPC postavami.

Ve WoW je v současné době 12 hratelných ras. Jsou rozlišeny na dvě skupiny podle strany, za niž bojují, a to na Alianci  a Hordu.

Rasy Aliance si jsou celkem podobné a mají stejný ideologický základ - víru v dobro a světlo, odmítajíce temnotu. Frakce Horda je složena z ras které hledají své místo ve světě a ctí tradice. Rozhodně se tyto dvě frakce nedají rozdělit na dobro a zlo, obě strany mají v sobě od každého trochu.

 

Samotná hra začíná tím,že se rozhodnete,kde vlastně budete hrát.Existuje mnoho serverů na kterých lze WOW hrát a všechny mají své pro a proti.Základní myšlenka-Budu hrát na oficiálním serveru nebo na free serveru?

Pokud bych to měl shrnout,výhody oficialního serveru jsou nesporné/vynikající podpora a prakticky žádné chyby ve hře,nevýhodou je rozhodně suma za hraní přibližně 250kč na měsíc.

V případě,že se rozhodnete pro druhou možnost je zde mnoho free serverů.Většinou se jedná o skupiny fanoušků,kteří se snaží vést server s nějakou myšlenkou.Bohužel na free serveru narazíte dost často na větší nebo menší chyby!

 

 

Výhody a nevýhody jednotlivých povolání

Warrior - Válečník, který může ovládat všechny zbraně vyjma kategorie Wand (kouzelných hůlek). Bojuje na blízko a místo many získává zuřivost (rage) jako zdroj svých schopností. Jako jedno ze tří povolání může používat nejlepší druh brnění (plate armor). Jeho specializace je podle talentů buď zničující síla v boji z blízka (melee) nebo obrovská odolnost vůči fyzickému zranění a velká výdrž. Warrior může používat i zbraně pro boj na dálku, tyto ale jen velmi omezeně (je schopen z nich střílet ale neumí pro ně žádný speciální útok). Má možnost přepínat mezi třemi stance (postoji), které umožňují používání specifických kouzel pro daný stance, a to Battle stance (základní postoj), Defensive stance (obranný postoj, upřednostňuje přežití před sílou útoku) a Berseker stance (upřednostňuje ničivou sílu před přežitím). Konkrétně jsou jeho talentové stromy Arms (specializace na boj s pomalými obouručními zbraněmi, vhodné pro boj proti živým hráčům, vysoký DMG), Fury (specializace na boj se dvěma jednoručními zbraněmi a na datadisku WOTLK od 60lvl s dvěma obouručními zbraněmi, vyniká zejména ve výjimečně veliké šanci na critical strike, ale zároveň má nejmenší životnost, což tento talentový strom znevýhodňuje v boji proti živým hráčům) a Protection (vyniká zejména velkou hodnotou armoru a schopností odklánět, vyhýbat se nebo štítem blokovat nepřátelské údery a velkým množstvím života, má o mnoho menší DPS a proto se tato specializace používá jako tank do dungeonu, kdy na sebe láká silná monstra a chrání tak zbytek skupiny, která ho přitom léčí a zároveň se podílí na DPS proti monstru).

  • Dostupný pro všechny rasy.

Hunter - Lovec. Mezi jeho speciality patří hlavně ochočování zvířat, která mu pak pomáhají v boji. Je tedy hlavně bojovníkem na větší vzdálenost pomocí lukukuše nebo pušky. Umí stejně jako Warrior používat mnoho zbraní. Navíc ovládá "aspekty" - schopnost napodobovat různá zvířata a tím se různě vylepšovat (př. Aspect of the Viper zvýší obnovu many, Monkey šanci na dodge(uhnutí),...). Vylepšit si může Beast mastery (schopnosti ochočených zvířat), Marksmanship (útočení na dálku) a Survival (přežití). Zvíře (pet) má spokojenost, ktera stoupá krmením. Každé zvíře jí něco jiného. Pokud je spokojenost nízká, hrozí že uteče. Dále má level loajality, který stoupá nebo klesá podle toho, jak je pet šťastný. Loajalita ovlivňuje spotřebu jídla u peta a jeho sílu.

  • Není dostupný pro gnómy, draenei, a lidi.

Paladin - Svatý rytíř, který se může zaměřovat na "tankování", léčení nebo tzv. DPS (Damage Per Second - poškození za sekundu). V boji se zaměřuje hlavně na svaté světlo a ochranu svých spolubojovníků. Paladinova síla, na rozdíl od Warriora, tkví v maně (energie potřebná ke kouzlení), když mu dojde nemuže plnit žádnou část svého údělu, zatím co Warriorovi se zuřivost neustále doplňuje v boji. Stejně jako warrior je schopen používat nejlepší druh brnění (plate armor) V původním WoW je paladin přístupný pouze Alianci, a to lidem a trpaslíkům. V datadisku tBC mohou být paladiny i Krvaví elfové. Paladin potřebuje v boji velké množství many pro léčení a různé schopnosti. Disponuje takzvanou "bublinkou", která ho dokáže na určitý čas ochránit před veškerým poškozením. Specializuje se na Holy (léčitelského), Protection (ochranného) a Retribution (útočného) bojovníka. Každý paladin bez ohledu na jeho talenty je schopný buffovat (posilovat) přátelské hráče požehnáním a aurou, což z něj činí poměrně užitečnou postavou především ve skupinách.

  • Dostupný pro rasy Humans, Dwarves, Draenei, Blood Elves a Taureny.

Mage - mág, který dokáže během krátké chvíle usmažit hned několik nepřátel najednou díky svým plošným kouzlům. Je velmi závislý na zásobě many a když mu dojde, nemá moc možností jak bojovat. Je schopen používat pouze nejslabší typ brnění (cloth armor). Má různá kouzla, která ho činí odolnějším, zvyšují zásobu many nebo zvyšují/snižují efekty kouzel, ale neumí se léčit. Dokáže teleportovat sebe a spoluhráče do spřátelených hlavních měst a některých vesnic. Může se specializovat na Fire (ohnivého), Frost (ledového) nebo Arcane (tajemného) mága.

  • Dostupný pro rasy všechny rasy kromě Taurenů.

Priest - Kněz. Opět křehká postava, která se primárně zaměřuje na léčení v dungeonech nebo battlegroundech. Je schopen používat pouze nejslabší typ brnění (cloth armor) Je označován jako nejlepší healer ve hře, protože má největší škálu healů ze všech povolání ve hře. Díky svým Shadow (stínovým) kouzlům je však schopný i velkého požkození ve formě DoT (damage over time - zranění po určitý čas). Disponuje kouzly která dokáží ubrat velké množství HP (života), může je však použít jen jednou za čas. Specializovat se může na Discipline, Holy (svatého) nebo na Shadow (stínového) Priesta. Při shadow specializaci téměř přichází o schopnosti přímého léčení, dokáže však svým spoluhráčům přidávat životy tak, že je veme některému z nepřátel (podobně jako Warlock) Priest dokáže ostatní hráče i oživit pomocí kouzla Ressurection - vráti hráčem život i manu..

  • Dostupný pro rasy Humans, Dwarves, Night Elves, Draenei, Trolls, Undeads, Blood Elves (Taureni, goblini, gnómové a worgeni budou v cataclysm také knězi)

Warlock - Černokněžník, který výměnou za duše svých nepřátel dokáže povolat démonické bytosti, aby bojovaly po jeho boku. Narozdíl od Mágů a Priestů má Warlock omezenou obranu. Způsob jeho obrany a také částečně způsob útoku úzce souvisí na výběru jeho démonického sluhy. Z takzvaných "CC" (crowd control - kontrola nad cílem) kouzel umí Warlock použít Fear (Strach) a Stun (Omračující schopnost), ovšem obojí má jisté omezení nepřímo úměrné času či zranění cíle. Dokáže vytvořit démonické kameny, které mu přidají život, nebo uloží jeho duši a ochrání ho před smrtí. Pomocí kouzla k sobě může, pokud u sebe má další dva spřátelené bojovníky, přivolat členy družiny. Může být Afliction - specializace na Damage over Time, Demonology - specializace na démonické sluhy a Destruction - specializace na ničení za pomocí ohnivých a temných kouzel.

  • Dostupný pro rasy Humans, Gnomes, Orcs, Undeads, Blood Elves, Worgeny a Gobliny.

Rogue -Ničema, vrah Umí se maskovat a zmást tak jak umělou inteligenci tak živé hráče. Místo many má energii, která se doplňuje rychleji, je jí však méně. Rogue se velmi hodí na PvP souboje právě díky maskování, z něhož může používat velmi silné omračující schopnosti (stuny) díky nim může svého protivníka na docela dlouhou dobu vyřadit z boje. Je dobrý také do PvE, kde svým DPS (Damage per second) způsobuje paseku nejen na bossech. Jeho specializacemi je Assassination - specializace na zakončovací údery, Combat - specializace na rychlé údery a Subtlety - specializace na skrývání se ve stínech a nenadále přepadávání.

  • Dostupný pro rasy Humans, Dwarves, Gnomes, Night Elves, Orcs, Trolls, Undeads, Blood Elves, Gobliny a Worgeny.

Druid - Druid Je nejvíce univerzálním povoláním, umí se totiž přeměňovat na různá zvířata (tzv. formy), jež jsou zjednodušenými verzemi některých povolání:

  • Medvěd - Obdoba válečníka. Má zuřivost místo many a zvyšuje odolnost.
  • Divoký medvěd - Silnější verze medvěda, má víc armoru a moc HP - života, je vynikajícim tankem v dungeonech.
  • Panter (Night Elfové)Lev (Taureni) - Obdoba Rogue. Také se umí maskovat a také má energii.
  • Vodní forma - Má jen za úkol rychlejší pohyb ve vodě a dýchaní pod vodou.
  • Gepard - Cestovní forma zvyšující rychlost pohybu o 40%. Lze použít jen venku
  • Moonkin (Balance talenty) - Přemění druida do míšence medvěda a sovy. Zvýší odolnost, navíc útok v této formě má šanci obnovit 2% many. Umožňuje sesílat pouze Balance kouzla. Zvyšuje šanci členů raidu (vč. sebe) na zásah kritickým kouzlem o 5%. Balance Druid je obdobou Elemental Šamanů či slabších mágů.
  • Strom života (Restoration talenty) - Léčitelská přeměna. Zvyšuje účinek léčení o 20%, ale umožňuje sesílat pouze léčitelská kouzla. Zvyšuje efektivitu léčení na členech raidu o 6%. Specialista na používání HOT (heal over time) kouzel.
  • Vrána (TBC, WotLK) - Umožňuje létat, na rozdíl od létacích mountů již na 68. levelu (pouze v Outlandu, Northrendu a nově i na Azerothu po příchodu datadisku Cataclysm).

Patří mezi primární léčitele, je však také výborným tankem. Druid si své místo vždy najde, má od každého povolání trochu. Má schopnosti z kategorií Balance(magický útok), Feral Combat(zvířecí formy) a Restoration (léčení).

  • Dostupný pro rasy Night Elves, Taurens, Trolly a Worgeny.

Shaman - Šamani se mohou specializovat na léčení (Restoration) , kontaktní boj (Enchancement) nebo kouzlení (Elemental). Jsou podobně univerzální jako Paladin. Využívají však sílu přírody a také si dokáží vyvolat totemy, jež jim zvyšují odolnost, sílu nebo dokonce samy vrhají kouzla na všechny strany, totemy posilují jak šamana samotného tak členy jeho družiny. V původním WoW je šaman přístupný pouze Hordě.

  • Dostupný pro rasy Dreanei, Orky, Trolly, Taureny, Gobliny a Trpaslíky.

Death Knight - Rytíř Smrti je prvním tzv. hrdinským povoláním a je přístupný pouze s datadiskem Wrath of the Lich King. Pro vytvoření Rytíře Smrti platí zvláštní pravidla, totiž hráč musí vlastnit alespoň jednu postavu na 55 úrovni k jeho vytvoření. Samotný Death Knight začíná na 55 úrovni a než se vydá "do světa", musí splnit řadu speciálních questů, které ho naučí hrát za nové povolání a postupně zpřístupní talentové body. V boji místo many využívá speciální systém run. Tento systém se skládá z runické síly, která se doplňuje s používáním některých schopností, a 6 run (2 krvavé, 2 nesvaté a 2 ledové), které se obnovují podobně, jako energie u rogue. Death Knightovy schopnosti zahrnují tankování, DPS. Také si dokáže přivolat nemrtvé pomocníky, ghůla, gargoyla nebo skupinu až osmi slabších ghůlů. Se specializací v Unholy talentech se ghůl stává trvalým petem. Dokáže léčit ostatní nemrtvé hráče, avšak velmi omezeně. Dělí se na Blood (krvavý - boj na blízko), Unholy (nesvatý - vyvolávač) a Frost (ledový - tank).

  • Dostupný pro všechny rasy

Platí však základní pravidlo. Ačkoli Blizzard neustále mění vlastnosti jednotlivých povolání nikdy neexistuje žádné povolání, o kterém by se dalo říct, že je nejlepší. Své povolání si musíte vybrat podle osobních sympatií a podle role v partě, kterou byste rádi zastávali.

 

Profese

Profese umožňují hráčům těžit přírodní suroviny a vylepšovat nebo vyrábět nové předměty. Každá postava, nezávisle na své rase, levelu či povolání, se může naučit maximálně dvě hlavní profese (počet vedlejších není omezen), což značně rozvíjí obchod mezi hráči. Hlavními profesemi jsou:

  • Těžení Rud (Mining) - Sbírací profese umožňující těžbu přírodních rud a slévání kovů.
  • Kovářství (Blacksmithing) - Vyráběcí profese, s jejíž pomocí lze z kovů vyrábět těžká brnění a zbraně.
  • - Později je kovář může specializovat na výrobu zbraní nebo brnění. Na skillu 350 se kovaři zbraní specializují na kování kladiv, mečů a seker.
  • Inženýrství (Engineering) - Zajišťuje výrobu výbušnin a z kovových součástek sestavuje různé stroje (mechanické mazlíčky, dálkové ovládání na roboty, apod.), jež však často dokáže používat pouze sám inženýr.
  • Stahování Kůží (Skinning) - Sbírací profese, umožňuje získávání kůží z mrtvých zvířat.
  • Kožedělnictví (Leatherworking) - Zpracovává kůže a vyrábí z nich střední brnění a "záplaty" na brnění.
  • Krejčířství (Tailoring) - Umožňuje šití batohů a lehkého brnění (pro kouzelnická povolání). Muže také vypracovat kompletní cloth set (textilovou soupravu), který je skládán z více částí brnění např.(hand, robe, head, chest, shoulder).
  • Bylinkářství (Herbalism) - Sbírací profese, díky níž lze snadno nacházet a sbírat byliny.
  • Alchymie (Alchemy) - Zabývá se mícháním kouzelných lektvarů z bylin.
  • Očarovávání (Enchanting) - Sbírací i vyráběcí profese, umožňuje rozložit předmět na magický prach, jehož kvalita je přímo úměrná kvalitě předmětu. Prach se následně dá použít k očarování (zlepšování vlastností) jiných předmětů.
  • Klenotnictví (Jewelcrafting) - Tato profese byla uvedena v datadisku The Burning Crusade. Klenotník dokáže vyrábět prsteny, náhrdelníky a drahé kameny, jimiž je možné zlepšovat vlastnosti předmětů.
  • Písařství(Inscription) - nová profese v datadisku Wrath of the Lich King, vyrábí svitky které posilují atributy a Glyphy, díky kterým můžete vylepšit vaše kouzla. Glyphy se dělí na MAJOR (vylepšují kouzlo, např. zvýšení dmg nebo prodlouží délku trvání koula) a MINOR (pouze "kosmetické" úpravy např. odebrání reagentu nebo změna efektu). POZOR, některé glyphy kouzlu přidají bonus ale zase něco odeberou, např. Glyph of Healing Touch - sníží dobu kouzlení o 1.5 sekundy, cenu many o 25 % a efekt o 50 %.

Vedlejší profese jsou:

  • První Pomoc (First Aid) - Tuto profesi je možné využít k výrobě obvazů, které léčí zranění. To ji činí užitečnou především pro povolání bez léčitelských schopností.
  • Rybaření (Fishing) - Za pomoci prutu a různých návnad je možné chytat ryby, které slouží jako jídlo. Občas se dá chytit také něco jiného než ryba, např. bedna plná alkoholu.
  • Vaření (Cooking) - Dokáže přeměnit syrové zvířecí maso na poživatelné jídlo, včetně zvláštních specialit. Na vyšších úrovních umožňuje výrobu jídel zdokonalující nějakou vlastnost. Například 35 Hit rating na jednu hodinu po snězení
  • Archeologie (Archeology) - Profese, která přibude do hry s datadiskem Cataclysm.

Profese je možné se kdykoli odnaučit nebo změnit, pokaždé však trvá dlouho, než si novou profesi dokonale osvojíte.

Kam na expení ? 

Expicí zony pro ALLIANCE:                                                                                      

1.! Redrige mountains- 20-24
2.! Duskwood- 24-30
3.! Hilsbrad Foothills - 30-32
4.! Arathi Mountains - 32-34
5.! Stranglethorn Vale - 34-40(42)
6.! Tanaris - 40-46
7.! Feralas - 46-50
8.! The Hinterlands - 50-52
9.! Un'goro Crater - 52-54
10.! Felwood - 54-56
11.! Winterspring - 56-58
12.! Silithus - 58-60
OUTLAND
13.! Hellfire Peninsula 60-64
14.! Zangarmarsh 64-67
15! Nagrand 67-69
16.! Netherstorm 69-70
NORTHREND
17.! Borean Tundra 70-74
18.! Dragonblight 74-76
19.! Grizlly Hills 76-78
20.! Zul'Drak 78-79
21.! Sholazar 79-80

Zona pro Hordu:

KALIMDOR
2.! Stonetalon Mountains 22-27
3.! Ashenvale 27-30
4.! Thousand needels 30-34
5.! Desolace 34-36
6.! Stranglethorn Vale 36-42
7.! Tanaris 42-48
8.! Feralas 48-51
9.! Un'Goro Crater 51-54
10.! Felwood 54-56
11.! Winterspring 56-58
12.! Silithus 58-60
OUTLAND
13.! Hellfire Peninsula 60-64
14.! Zangarmarsh 64-67
15.! Nagrand 67-69
16.! Netherstorm 69-70
NORTHREND
17.! Borean Tundra 70-74
18.! Dragonblight 74-76
19.! Grizlly Hills 76-78
20.! Zul'Drak 78-79
21.! Sholazar 79-80

Dopnující obrázek v obrázkách   :)